Thursday, February 19, 2004
posted by nile at 7:12 PM
Bukannya ku minta simpati...

Sejak duk rumah sewa, saya tawarkan diri untuk bayar bil2 rumah. Sebelum ni ada la 2, 3 kali saya gi bayar. Bila pindah masuk rumah sewa baru 3 bulan yang lepas, bil2 rumah tak pernah sampai. Tapi saya dah cadang nak mintak la sapa2 yang blom penah gi bayar bil sebelum nie tawarkan diri secara sukarela untuk bil yang akan datang nie. Sewa rumah sebelum2 nie saya yang uruskan tapi bulan nie ada org tawarkan diri nak gi masukkan dalam bank tuan rumah. Jadi lepaslah satu tanggungjawab saya. Tentang bayaran sewa rumah nie saya yang uruskan secara tak rasmi sejak kitaorg pindah ke rumah baru. Sebenarnya housemates saya yang lain lebih layak menguruskannya tapi tak ada org yang menunjukkan minat. Jadi saya la buat keje tu.... tapi saya bukan ketua rumah tau... tak layak rasanya memegang title tu bila bersama dengan housemates yang lebih baik dari saya.... Walaubagaimanapun saya nie jenis tegas sket. kalau boleh 1hb saya nak diorg dah masukkan dalam sampul surat duit sewa sebab kalau boleh saya nak masukkan dalam bank 5hb.

Untuk bulan nie saya memang benar2 sesak. Lagipun bulan nie memang bulan yang benar2 memeras duit saya. Duit saku yang kakak dan bestfriend bagi kat saya akhir bulan lepas untuk bayar sewa dan bil2 bulan nie tak cukup sebab saya guna untuk beli tiket balik raya, gi klinik gigi, medical check-up dan beli stem hasil untuk borang perjanjian biasiswa. Campur semua hampir RM200. Jadi inilah bulan pertama sejak saya sambung master saya tak mampu bayar sewa dan lain2 bayaran untuk rumah. Tapi camner pun sewa rumah tetap kena bayar kat tuan rumah pada masa yang ditetapkan jadi terpaksalah diorg tu amik duit makan dan bil untuk cover bahagian saya. Dua minggu lepas, bil2 rumah yang datang serentak dah la 3 bulan menyebabkan ia tertunggak begitu banyak. Bila one of my housemates volunteer nak pegi bayar bil, saya sebagai org yang selalu menguruskan duit rumah pegi la kira semua bila dan ambil duit utk bayaran tu. Tapi saya benar2 terkejut sebab duit tak cukup langsung. kurang RM60. Ini bermakna rumah hanya menunggu bayaran dari saya untuk jelaskan bil2 dan juga untuk beli barangan basah kat pasar. Saya terkejut sebab sebelum nie rumah tak penah sesak macam nie. dulu penah ada housemates saya tak bayar sewa selama 2 bulan tapi duit2 bil dan makanan boleh cover sewa rumah tu.

Saya terpaksa minta bil2 tu di tangguhkan dulu sebab saya perlu ambil duit dalam bank yang signaturenya memang saya lupa. Saya kena tukar dulu la. Hari isnin, selasa, rabu dan sampai la hari ni baru saya terbuka hati ke bank. Duit saya dalam bank tu hanya cukup utk cover duit bil. Sewa rumah memang saya terpaksa tangguh sampai bulan depan. Saya tak dapat tukar signature sebab cawangan asal saya di K. Trg. Ini bermakna duit tak leh kuar la.

Kerana terdesak saya call bestfriend. Saya tahu gaji dia tak masuk lagi tapi saya mohon gak pinjam RM60. Sambil menangis teresak2 di telefon... dah tak tahan sangat nie sebab saya rasa inilah saat paling dahsyat sejak saya sambung master. Esok Trg cuti. Nak tak nak sabtu ni baru boleh dia masukkan. Apa lagi yang saya mampu katakan...? Saya makin terdesak. Terpaksa la saya menebalkan muka menelefon seorang lagi sahabat saya yang kebetulan ada kat sini. Dia bakal sambung master bulan 5 nie. dah jadi sifat saya agaknya saya jenis yang tak suka meminjam walau saya sesak sekalipun. Kecuali la pada besfren saya... Dia lain la sebab kami dah macam adik beradik. Kerana kali ni memang benar2 terpaksa sebab saya dah rasa malu pada housemate sebab dia dah tegur saya 2 kali pasal duit bil tu. Saya call kawan saya tu dan untuk kali yang kedua saya menangis lagi. Kalau boleh saya tak nak susahkan kawan saya tu sebab dia tak bekerja sekarang. Alhamdulillah kawan saya sorang ni memang tak pernah lagi mengecewakan saya...

Sekarang ni saya benar2 mengharap pada duit scholarship yang akan masuk tak akhir bulan 3, awal bulan 4. Saya benar2 harap ia akan masuk secepat yang mungkin kerana sekarang saya rasa cukup terbeban. Kisah saya menangis sejak sambung master di sebab kan oleh masalah kewangan dah jadi mainan saya. Sudah berapa kali saya hampir berhenti master sebab masalah nie. Tapi akhirnya saya dapat tabahkan hati untuk meneruskannya. Kawan2 saya mungkin tak dapat melihat saya sebenarnya dalam kesusahan kerana saya ni jenis org yang sentiasa tunjuk saya senang. Macam selama inilah, walaupun saya sesak saya bayar sewa on time... cuma kali ni saya bayar lewat sket. Semoga segalanya bakal berakhir. Kalau boleh saya tak nak menulis perkara yang terlalu peribadi dan boleh mengundang simpati org di sini... tapi saya tulis jugak sebagai luahan perasaan sahaja... Saya juga tidak meminta belas ehsan org kerana saya tahu saya boleh menghadapinya..insyaAllah....