Monday, February 23, 2004
posted by nile at 9:43 PM
Cerita-ceritu hari cuti

6.30 pagi bangun solat subuh. Pas habis basuh baju dan mandi housemates saya lain masih tak bangun-bangun lagi. Berlainan dengan saya yang sejak kebelakangan ini tidak lagi tidur selepas solat subuh. Alhamdulillah saya berjaya hilangkan tabiat tidur selepas subuh sejak saya mula menjadi ahli dalam forum gengjurnal. Ini adalah perubahan terbaik diri saya. Sepatutnya hari ini giliran orang lain sediakan sarapan, tapi kebetulan hari cuti biasanya budak-budak rumah akan bangun lewat. Oleh kerana saya nak ke lab secepat yang mungkin, dengan hati yang rela saya sediakan sarapan pagi ini. Ringkas jer, bubur sup ayam dengan air milo susu.

Saya ke lab sejurus selepas bersarapan. Mula2 macam biasa la, saya onlinekan diri di Yahoo Messenger. Kerana tak der orang yang online pagi2 nie, saya edit karya terbaru saya "diari kampus" yang baru saya taip malam tadi. Tu pun cuma baru kisah saya di semester 1 tahun satu dulu. Banyak lagi yang ada kat otak nie. Pastu saya send pada kawan. Boring jugak yer hari2 cuti nie. Saya mencelah sikit ke forum tapi macam biasa post saya semalam masih banyak yang tak berjawab. Inilah fenomena geju di hari minggu. Dalam pukul 10 lebih, salah seorang kawan saya online. Bestnyerrr! Tak la saya keboringan kat sini sorang-sorang. Diikuti dengan Tipah dan Adk77. Tak lama kemudian Gnela pula. Ouih!! Tiba2 jer jadi meriah pagi nie.

Saya rasa hari ni adalah antara hari yang paling gembira dalam hidup saya. Kenapa? Adalah tu. Hehehehee... Macam biasa bila saya berYM dengan gnela, saya akan belajar cara buat blog. Saya tambah-tambah sikit apa yang patut dan buang apa yang menyakitkan mata. Sejak blog saya bertukar dari versi "awek blues" yang berwarna hitam (tu pun pada sapa yang sempat tengok sebelum yang terbaru nie) kepada warna merah, ramai yang komen warna background blog saya menyakitkan mata mereka. Saya nak ubah sendiri tak pandai jadi hari ni saya cuba2 jugak tanya si gnela tentang kaler tu. Saya cuma sempat tukar kaler background sehinggalah budak lab paling rajin dalam group kitaorang yang juga ketua lab tu datang lebih kurang pukul 2.30 petang. Niat saya untuk stay di lab sampai ke petang terbantut kerana rasa tidak selesa sebab dia ni lelaki. Lagipun lab tu terlalu kecil. Hanya ada 2 komputer dan 2 kerusi. Jadi saya amik keputusan untuk blah!!

Sampai di rumah saya terpana di depan tv sekejap bila saya tengok housemates saya Si Dilla dan Fid sedang kusyuk tengok cerita ntah apa la tajuknya saya pun tak tau... Lakonan Umie Aida dan Rasyid Salleh. Tapi lepas tu saya bergegas solat kerana jam pun dah dekat pukul 3. Habis solat sambung tengok cerita lagi. Sebaik sahaja cerita habis saya pinjam komputer Fid sebab nak edit citer “surat untuk adik”. Housemates saya 2 orang tu pulak bersiap untuk pergi ke lab. Masa tengah2 tengok citer tadi. Entah kenapa si Dilla tu tiba2 jer rasa nak makan kek coklat. Mesti penangan citer cinta nie. Hahahhaaa… saya cuma tersenyum. Siap telefon kawan lagi nak tanya kat mana kedai jual kek coklat yang best2. Saya bagi cadangan la kat sebelah klinik az-zahrah, nama kedainya saya lupa. Kebetulan saya ternampak kedai tu masa saya pegi buat medical check-up 2 minggu lepas. Pas diorang kuar saya macam biasa la jalankan aktiviti mengedit. Tapi entah kenapa la mata nie mengantuk sangat. Sampai terlelap masa tengah edit. Tapi editing tu terbantut sebab guruh tiba2 menggila. Kerana takut saya shutdown komputer dan sekali lagi tertidur. Saya terbangun bila dengar ada orang buka pintu rumah. Rupa-rupanyanya Maria salah seorang housemate saya. Dia baru sampai dari kampungnya di Muar. Saya solat asar dan sambung editing dan tulis nie bila guruh mula reda sebaik sahaja hujan mula turun. Saya harap saya dapat publish nie hari nie, tapi tengok la dulu. Terpaksa la saya keluar ke cyber kafe malam ie. Nak ke lab takut malam2. Tempat tu sunyi. Lagipun dah banyak citer ngeri saya dengar. Cuma saya jer butakan telinga sejak saya pandai berforum. Berani datang hari minggu dan stay sampai ke malam. Kalau tak confirm tak ada orang seberani saya boleh buat keje nie.

inilah nasib orang perempuan

Petang semalam saya balik dari lab pukul dua sebab janji ngan Fid (housemate) nak tolong hantar dia ke workshop. Janji pukul 4 tapi saja balik awal. Pas solat zohor saya tidur sekejap. Lama dah tak tidur siang... sejak masuk geju la. Hehehehee... Pukul 5 saya bangun bila Fid kejutkan dari lena yang panjang... terlewat sikit la. Tapi Fid dah cakap tadi nak pegi lewat sikit takut motor tak siap lagi. Pas solat asar kitaorang keluar. Sampai kat workshop Fid berseorangan berurusan dengan mamat kedai tu. Dari jauh saya nampak Fid duduk berbincang. Selepas hampir 5 minit Fid blah dengan wajah yang agak sedih tapi saya masih terpaku pada mamat tu yang sedang mengira duit bayaran motor. Saya ikut sama mengira. 8 keping note 50 bermakna semuanya RM400 ringgit.

Saya tanya Fid dari jauh dan dia menunjukkan isyarat 4 jari yang menunjukkan nilai bayaran tersebut. Saya memang agak terkejut lagipun bukti penukaran barangan motor yang rosak tidak di tunjukkan. Saya tak tahu la perkara yang sebenar. Tapi menurut kata Fid semalam motornya tak dapat hidup dan plug motor sudah banyak kali tukar. Mamat kat kedai tu cakap pasal karboretor tu sebab jadi camtu. Entah la... nak kata kena tipu tu memang itu yang saya dapat rasakan kerana kaum hawa nie memang selalu jadi mangsa penipuan kat Bangi ni. Dah ramai kawan2 saya yang terkena. Dulu saya pernah alami perkara yang sama dengan Fid. Motor saya pernah buat hal camtu, tapi saya baiki kat tempat yang saya biasa pergi dan agak boleh dipercayai. Tapi saya cuma kena bayaran kurang dari RM200. Entah la... saya sendiri kurang pasti mana yang betul. Orang melayu memang suka mengambil kesempatan mengenakan bayaran yang mahal... Saya juga pernah terkena tapi pada apek kat satu workshop kecil. Fork saya bengkok kerana saya terlanggar motosikal lain. Saya kena hampir RM100!! Selepas tu kawan saya kena jugak tapi cuma RM50 jer. Memang saya tobat tak nak ke kedai tu lagi....