Friday, February 20, 2004
posted by nile at 5:21 PM
ILKAP Dalam Kenangan

Banyak sungguh kenangan saya kat Institut Latihan Kehakiman dan Perundangan (ILKAP) BBBangi. Kenangan yang kelakar bila di kenang tapi menyusahkan hidup saya.Hari nie sekali lagi saya di hambat kenangan lama tu bila 4 the 2nd time peristiwa kelakar ni jadi lagi. Tengahari tadi lepas berkejar2 buat lab work, saya balik ke rumah. Masa tu pukul 2 ptg. Org tengah solat jumaat lagi. Sebelum balik saya check tangki minyak sebab dah lama rasanya saya tak gi petrol stesen isi minyak motor. Tengok2 tangki kering!!! Alamak!!! Camner nie...? Tapi bila saya kocak2 sikit motor tu, nampak la ada sisa2 minyak sket yang saya harap boleh bawa saya ke steyen minyak berhampiran. Saya pecut motor keluar dari kawasan UKM tapi bunyi enjin motor hari ni agak pelik... bunyi motor nak hidup tak nak hidup. Sampai jer betul2 depan ILKAP, motor saya mati. Saya cuba start tapi memang dah tak mampu di selamatkan lagi. Nasib baik ada pondok jaga kat situ. Makcik guard kat situ suruh saya duduk2 dulu tunggu kalau ada org yang ada kenderaan boleh tolong saya pegi beli minyak. Saya ada nampak sorang abg guard tu sedang duduk dlm pondok tu. Tak gi solat la tu. Dia keluar dan tawarkan diri untuk belikan petrol. Rupanya dia ada motor tapi letak kat belakang... tapi tadi buat dek jer. ok la.. dia dah tolongkan. Saya bagi RM2 dan tunggu selama 1/2 jam untuk petrol tu sampai walaupun stesyen minyak letaknya kurang 500 meter dari situ. Dalam hati saya duk merungut2... pegi beli minyak ke wak minyak nie? Akhirnya masalah saya selesai dan blah dari situ pas ucap terima kasih pada abg dan makcik guard yg baik hati tu. Sebenarnya ini adalah kenangan kedua motor saya mati betul2 depan ILKAP nie. Pernah dulu jadi sekali... tapi motor mati sebab plug dah kong.. Abang guard situ jugak yang tolong saya. Kalau tak tak tahulah apa jadi. Saya ingat lagi sebelum tu saya dah tukar plug seminggu sekali... memang tension habis sebab motor selalu wak hal. Benda tu jadi pas saya eksiden teruk masa tahun 3 dulu. Sejak tu memang motor asyik rosak ajer... banyak betul duit abis kat motor masa tu. tapi tak pe lah... Motor nie jugak yang bawak saya gi kuliah dulu... dan motor nie la yang menyelamatkan saya dari lewat masuk kelas dan dapat result teruk dalam exam. Tapi yang pastu kuasa Allah juga yang menentukan segalanya......