Sunday, February 29, 2004
posted by nile at 12:30 PM
::Saya dan Bahasa Inggeris::

Masa sekolah rendah dulu, saya memang tak berminat dengan bahasa asing ni. Entah la kenapa. Kalau cikgu bagi kerja rumah, mesti dok meniru kawan punya. Walaupun sekolah letak harapan besar dengan meletakkan saya sebagai calon 4 A, tapi of course lah tak dapat. Sebabnya... saya dapat C dalam BI. Terukkan...?

Masuk sekolah menengah, masih tak mampu menanam minat pada BI. Faktor cikgu yang memboringkan menambahkan lagi ketidaksukaan saya pada subjek nie. Walaubagaimanapun masa PMR saya dapat B dalam Bahasa Inggeris, terkejut jugak tapi bagi saya ia tak memberi makna apa-apa. Tapi minat mula bercambah bila saya menjejakkan kaki ke tingkatan 4. Cikgu muda dan hensom (hehehehe...) serta sangat baik yang mengajar dengan teknik yang agak berlainan dari cikgu-cikgu sebelum ini, menerbitkan minat di hati saya untuk belajar dan sentiasa menunggu kedatangan beliau ke kelas kami. Tapi dia sebenarnya hanyalah cikgu sementara dan masih belajar di UIA. Mungkin sedang bercuti waktu tu. Tapi sebelum sempat cikgu tu habis kontraknya, saya bertukar ke sekolah baru.

Berpindah ke sekolah baru, menjadi penghuni di sekolah berasrama, menyuntik suasana baru dalam hidup saya yang tidak pernah berpisah dengan keluarga sebelum ini. Nasib baik saya ni bukannya jenis homesick. Masuk ke sekolah baru bermakna saya mendapat cikgu baru. Cikgu bahasa inggeris di kelas saya rasanya tidak layak di panggil cikgu. Walaupun dia adalah lulusan oversea yang masuk ke maktab untuk mengambil kursus perguruan kerana mengganggur sewaktu dia pulang ke tanah air tahun 80-an dulu dek ekonomi negara yang tengah merudum. Satu bijik buku teks tu, tak ada satu vocab atau grammar yang dia ajar (kalau tak silap la... tak ingat lah dah lama tinggal, hehehehe.... tapi, kalau ada pun baper kerat sangat), sebaliknya dia menyuruh kami satu kelas beli sebuah buku latihan dan setiap hari kami di suruh membuat latihan di situ. Bila buat, siap.. dia pun bagi jawapan dan kelas pun berakhir. Waktu tu, minat saya pada BI makin menudar. Rasa benci pada cikgu kerana tidak menjalankan tanggungjawabnya dengan betul dan menyampah sebab cikgu tu gatal (suka berbaik-baik dengan budak lawa jer) lagilah menyebabkan saya rasa malas setiap kali kelas berlangsung. Akhirnya saya habis tingkatan 5 tanpa mampu membezakan antara 'is' dan 'was'. Sebagai hasilnya masa SPM saya dapat P7. Hahahahahaa... teruk benor....


Melangkah kaki ke dunia baru Matrikulasi, saya alami culture shock bila cikgu BI mengajar di kelas dalam bahasa inggeris!!!! Dari 100 perkataan yang dia ucap saya cuma mampu memahami 10 daripadanya. Kadang-kadang ketika di kelas saya kebingungan. Bercampur dengan rakan-rakan dari sekolah berasrama penuh, MRSM dan sekolah elit seperti STF, MCKK menyebabkan saya rasa agak terpinggir. Bila bercakap, perkataan bahasa inggeris di selangi antara bahasa melayu. Bila tak faham saya hanya mampu tersengih. Tapi minat saya mula mendalam bila cikgu BI kami bersungguh-sungguh mengajar kami. Dengan cerita, lawak dan cara penyampaian yang agak unik, saya mula belajar sedikit demi sedikit. Saya mulakan dengan vocabulary. Saya cuba ingati setiap patah perkataan yang biasa di sebut. Saya mula membaca dictionary kerana seronok dengan isinya yang menarik (semua pelajar matrik di wajibkan membeli kamus english-english ini) dan saya mencari maksudnya dengan sebuah lagi kamus yang saya baru ambil dari sekolah sebelum saya mendaftar di matrikulasi (kamus english-melayu hadiah Pelajar Terbaik SPM). Walaupun keputusan peperiksaan semester 1 saya mendapat C dalam BI, tapi alhamdulillah saya mendapat B- dalam peperiksaan semester 2. Bagi saya matrikulasi adalah tempat di mana rasa ingin belajar dan menguasai bahasa inggeris mula berbunga di jiwa saya. Dan di sinilah jua, akhirnya saya dapat membezakan antara 'is' dan 'was'.


Di universiti, saya cukup bernasib baik kerana kulaih berlangsung dalam bahasa melayu. Nota-nota juga di beri dalam bahasa melayu. Tapi masalah mula timbul apabila saya mencari rujukan di library. Hampir 80% rujukan di dalam bahasa inggeris. Saya terpaksa hadapi satu cabaran yang agak memeningkan saya. Vocab yang masih belum banyak membuatkan rujukan tidak membantu saya. Akhirnya saya hanya berserah pada nota di dalam kelas. Alhamdulillah, peperiksaan semester 1 result saya agak baik, malah antara yang terbaik dalam course saya. Masuk semester 2, saya terpaksa mengambil satu subjek english yang di khaskan untuk pelajar aliran sains. Di dalam kelas saya hanya banyak berdiam diri dari melibatkan diri dalam perbincangan walaupun markah untuk penglibatan akan dimasukkan bersama-sama peperiksaan akhir. Saya dikira amat bernasib baik kerana kawan baik saya yang sama-sama membonceng motor ke kuliah adalah seorang yang bagi saya teramat pakar dalam subjek ini. Apabila kami di suruh membuat assingment, biasanya saya kan meminta pertolongannya. Dan akhirnya result pepriksaan saya semester tu saya mendapat B- untuk subjek tu yang bagi saya sudah cukup baik (untuk taraf saya la). Tapi kerana subjek inilah result saya semester 2 jatuh.


Semester berikutnya, saya mengambil satu lagi subjek english. Dan inilah ialah subjek english yang terakhir perlu saya habiskan kreditnya (yea..yea...). Tapi satu lagi masalah timbul bila subjek ini tiada peperiksaan. Markahnya di kira dengan "bercakap" "bercakap" dan "bercakap"!!! Di kelas ini, saya mula belajar untuk bercakap di dalam bahasa inggeris atau istilah glamernya "speaking"! Nak tak nak terpaksa la speaking walaupun ayat saya berterabur. Saya bernasib baik sekali lagi kerana lecturer begitu sporting. Dan rasa malu saya agak kurang kerana dari 18 org student, cuma ada seorang sahaja lelaki (nak pupus dah spesies nie yek?). Sebagai penilaian untuk markah akhir, kami di beri 4 tugasan yang memerlukan kami bercakap. Pertama-group comunication, kedua-interpersonal comunication, ketiga-group presentation dan terakhir single presentation (creative talk).


Untuk 3 assignment terawal walaupun ada juga sedikit masalah yang timbul, saya rasa saya boleh menghadapinya lagi. Masih ingat lagi sewaktu kami diberi tugasan yang pertama, lecturer memanggil 4 orang secara rawak untuk bercakap berdasarkan satu tajuk yang diberi. Apa yang tidak mampu saya lupakan apabila 2 orang daripada kami meng"conquer" percakapan sehingga saya yang dah la tak pandai hanya senyap membisu kerana tidak diberi peluang. Nasib baik la satu-satunya lelaki yang ada kebetulan dipilih dalam kumpulan ini mencelah dan bercakap dan seterusnya meminta pendapat saya berdasarkan tajuk itu (thanks Mohsein!!). Saya bercakap juga walaupun hanya sedikit. Tugasan terakhir memerlukan saya mencari idea sendiri, berusaha sendiri, bercakap seorang diri dan segala-galanya adalah sendiri. Tapi saya cuba melakukan yang terbaik. Tapi untuk script saya memang tidak mampu membuatnya sendiri dan meminta bantuan kawan baik saya untuk membuatnya. Tajuk saya " The Uses Of Sugarcane in..." apa yer... tak ingat la. Kerana saya takut mendapat resut yang teruk saya memang cuba sehabis baik sehinggakan saya membawa tebu betul ke kelas sewaktu presentation berlangsung. Apa yang dapat saya simpulkan dari presentation itu, kawan-kawan saya yang lain, kebanyakkannya pelajar yang fasih bercakap dalam bahasa inggeris tidak membuat tugasan mereka dengan bersungguh-sungguh. Saya tak tahu apa yang berlegar dalam fikiran mereka tapi bagi saya ia tidak sepatutnya begitu. Bila result di keluarkan, akhirnya saya mendapat A- dan saya tidak tahu betapa gembiranya hati saya. A untuk subjek inggeris? Sungguh menakjubkan. Dan A- adalah markah tertinggi... tiada seorang pun dari kelas kami mendapat A, itu yang saya dengar. Kawan2 saya yang very fluent speaking pun dapat A-. Saya dah cakapkan tadi, mereka tidak bersungguh2 mungkin kerana mereka tahu mereka sudah pandai. Saya rasa itu adalah kesilapan yang patut diperbaiki. Sepandai mana pun kita, seandainya kita di beri tanggungjawab, laksanakan dengan sebaik-baiknya. InsyaAllah, kita akan mendapat hasil yang lebih baik.