Wednesday, March 17, 2004
posted by nile at 8:44 PM
:: 2 Hari Sebelum Balik Kampung::

Dekat-dekat nak balik election nie jadi malas pulak nak buat keje. Sampai-sampai kat lab pagi tadi, tak buat apa-apa. Satu tunggu kunci yang kena kebas semalam. Mak indon tu tak sampai-sampai lagi. Lambat betul... Datang lab hari nie tumpang kawan jer. Dia dari Segamat datang Bangi untuk uruskan master dia. Nama dia Kak Shima. Dia bakal sambung master bulan 6 nie. Tumpang dia la tadi.

Lewat jugak Ibu Afnidar datang. Sampai saja dia kat lab komputer kecik tu, dia gelak-gelak. Dari tadi saya duk tunggu dia sambil merungut-rungut. Dari nak marah terus tak jadi. Tak marah pun sebenarnya. Marah main-main.. hehehehe. Saya nak marah orang? Susah.... Pas dapat kunci saya pergi pejabat pos tunaikan wang pos. Pastu beli prepaid RM50, nak reload handset. Dah 2 bulan tak reload. Takut gak mati nanti. Biar la tak der phone pon. Pinjam ngan orang la kalau nak guna. Bayar bil air sekali. Mahal betul kan air sekarang. Rumah saya RM50 lebih. PUAS nie memang nak jerut orang la... (jerut? kenapa guna istilah tu ek? heheheh) Pastu beli filem kodak. Nak ambik gambar balik kampung nie. Nak tunjuk meriah tak meriah Terengganu musim pilihanraya nie. Mesti meriah nie.. bestnyer!!

Tengahari balik rumah sekali ngan Kak Shima. Pas solat zohor dia keluar tapi saya tidur dulu. Sedap sangat tidur sampaikan terus tak pergi lab. Biarlah.. lagipun tak ada keje la. Bangun-bangun pun masa azan asar. Pas solat asar, saya turun nak masak. Masa nak turun tu bunyi orang ketuk pintu macam nak pecahkan pintu rumah orang. Saya ingatkan Kak Shima rupanya kawan baik saya sorang lagi tu (yang banyak tolong saya kat sini dari segi kewangan), Si Yah. Dia kata dah 3 kali dia datang. Saya tidur mana la nak sedar. Pastu nampak dia macam nak menangis. Ingatkan dia nak marah kat saya sebab dah banyak kali dia panggil saya tapi saya tak bukak pintu. Rupa-rupanya... dia ada problem besar.

Saya: Bak per nangis nie?
Yah: Permohonan master sayo di tolok.. (sambil menangis). Saya Nok balik rumoh la kalu gini....
Saya: Jangan la balik. Awok tahu maner?
Yah: Mok sayo tepon tadi. Dia kato poskad permohonan di terimo atau tidak tu sapa doh.
Saya: pastu?
Yah: Mok sayo dah baca satu-satu. Memang permohonan di tolok!
Saya: Cek betul2 dok mase ator tu?
Yah: Cek doh! Banyok kali doh!
Saya: Wang poh letok dok?
Yah: Letok la...
Saya: Betul dok?
Yah: Yo la.. letok doh la!!!!!!!!!!!


Kesian kat Yah. Tapi saya rasa ada kesilapan teknikal kat situ. Nak kata mak dia salah baca, dia citer mak dia dah baca satu-satu tadi. Saya cuba tenangkan dia. Dia kata banyak kali dia nak balik kampung. Saya suruh dia tanya PPS betul-betul dulu. Seba tadi dia citer yang dia dah ke PPS. Nombor rujukan dia ada kat sana. Dan orang PPS kata permohonan tengah di proses. So? Maknanya, mesti borang dia pun tengah proses. Akhirnya dia dapat bertenang. Esok saya ajak dia jumpa penyelia saya yang juga akan jadi penyelia dia nanti. Citer masalah nie. Harap-harap dia datang la tu.

Saya masak special sikit hari nie. Masak nasik kuning, ayam masak merah dan acar. Tak la special sangat. Nasik tu yang special. Hehehehe... ada tetamu kan... Pas maghrib saya makan nasik pastu kuar ke cyber cafe. Update blog. Hari nie tak sentuh lagi. Sampai sini dulu.