Thursday, March 04, 2004
posted by nile at 5:55 PM
Budget

Sejak masuk tahun baru nie, saya dah mula tak catatkan perbelanjaan harian. Sebenarnya dah jadi amalan saya mencatat setiap perbelanjaan setiap hari. Saya ingat nak mulakan balik mulai bulan ini dan saya nak jadikan weblog nie sebagai buku catatan. Dulu saya ada beli buku belanjawan yang bank negara terbitkan tu, tapi tahun nie tak jumpa lak lagi kat kedai, tu yang saya stop catat tu. Sebelum tu saya ada catat dalam buku kecik yang kawan hadiahkan. Kena start balik nie, sayang tinggalkan begitu jer.

Saya dah amalkan benda nie dari sekolah menengah lagi. Nak kata mak bapak ajar tak jugak tapi mungkin ada pengaruh sikit dari ayah kot. Ayah memang selalu catatkan perbelanjaan harian nak-nak sewaktu dia buat bisnes dulu. Tapi sekarang bisnes ayah dah lingkup. Bila masuk alam kampus nie ia mula jadi amalan tetap. Lagipun saya nie jenis yang nak kata berhemah dalam perbelanjaan tu tak jugak tapi... nak desribe camner yer...? Biasanya setiap awal semester sebelum duit loan masuk masa undergrad dulu, saya akan buat budget. Apa yang nak dibayar, berapa banyak perlu disimpan untuk benda-benda lain. Biasanya duit tu cukuplah kalau saya tak guna mengarut-ngarut, tapi saya nie banyak kumpul harta masa undergad tu. Saya lengkap diri saya untuk keluar U nanti. Saya amik lesen motor dan kereta semuanya guna duit loan. Beli motor, komputer semuanya duit loan jugak. Satu sen pun tak mintak duit mak bapak. Sebab tu masa akhir-akhir semester mula la rasa sengkek sket. Masa tu la baru telefon ayah mintak duit. Tak sampai hati sebenarnya sebab ayah bukannya senang macam dulu tapi terpaksa. Sebab tak sampai hati tu la saya tak pernah mintak duit direct dengan ayah, tapi sampaikan melalui adik. Kalau kebetulan ayah yang angkat telefon pun saya mintak nak cakap dengan adik. Padahal nak duit ayah gak... hehehehee...

Hidup kat universiti nie mata boleh jadi kabur, apa taknya bila dah pegang duit banyak semua benda nak beli. Sampai akhir sem duit tak der. Nak exam tak leh bila duit yuran tak bayar. Tapi saya bukannya jenis macam tu. Kawan-kawan ada la. Yuran tu utamakan dulu sebelum benda-benda lain. Pastu kalau nak beli itu ini biaq pi hang la nak buat apa... dah tak kisah sebab semua dah setel.Ada sesetengah U yang yuran dia termasuk makan minum macam UPM, lagi senang sebab kalau- kalaulah kita dah pokai, kurang-kurang kita boleh makan lagi. Alhamdulillah 3 tahun saya di UKM saya memang dapat stay kolej. So, duit yuran termasuk sekali duit hostel. Cuma nak cover akhir sem tu duit makan ajer lah. Yang tu kena jaga sendiri la. So, jangan la berbelanja sesuka hati. Nanti susah kemudian hari.

Tentang budget nie, untuk 4 hari yang lepas saya nak taip kat sini sebagai panduan. Lagipun tak lama lagi saya dah nak dapat scholarship. Mesti lagi teruk saya belanjakan? Tapi dah ramai yang tuntut janji nie... don't worry bebeh!! Saya nie bukannya jenis yang suka memungkiri janji.

1 Mac- Isnin- Tak belanja apa-apa kat luar, cuma bayar hutang sewa rumah balance RM100, saya bayar RM20. Kebetulan duit bestfriend bagi ada lebih.
TOTAL=RM20

2 Mac-Selasa- 2, 2 Kakak dah masukkan duit. Bayar sewa bulan nie+makan rumah+bil2=RM180. Yang bulan lepas ada hutang RM80 lagi. Tunggu bestriend bagi baru bayar.. Hari ni pasar malam, makanan beli kat luar la. Saya beli air tebu RM3.00, laksa penang RM1.50. Keropok RM2.00. Beli banyak-banyak nie pun sebab nak jamu housemates, kitaorang puasa sunat.
TOTAL=RM186.50

3 Mac- Rabu- Guna untuk telefon jer 30 sen.
TOTAL=RM0.30

4 Mac- Khamis- Tak belanja apa2. Makan kat rumah jer.
TOTAL=RM0.00