Thursday, March 18, 2004
posted by nile at 6:30 PM
::Diam Itu Menunjukkan Marah atau Menyejukkan Hati?::

Topik nie penah dibuka oleh Freshwater (housemate nile=saya) kat forum GengJurnal. Tapi tajuk dia lain sikit la. Kat sini saya nak paste apa yang orang jawab kat forum....

freshwater
Assalamualaikum kawan-kawan semua.....

Diam adalah cara terbaik tunjukkan kemarahan? topik yang saya baru buka ni untuk minta pendapat rakan-rakan yang lain. Ada orang cara lepaskan kemarahan dengan marah directly kat orang. Ada juga yang diam. so ape pendapat kawan-kawan semua? Bagi saye selalunya saya akan diam dan takkan cakap banyak untuk lepaskan kemarahan....
so saye minta pendapat kawan2 semua...

tapi ape pendapat kawan2 semua kalau ade org tu cara dia marah adalah mendiamkan diri tetapi dia tak cakap dengan siape dia marah dan kita tak tahu dia marah kat kita atau pun tidak...so kita akan rase bersalah walaupun bukan salah kita....
camene tu ?


nile_chem
diam nak tunjukkan kemarahan? hmmm... hang nak marah kat sapa nie...? sebenarnya nile rasa diam tu untuk tenangkan hati kita lagi baik. Diam untuk hilangkan kemarahan... bukannya menunjukkan kemarahan... itu yang lebih baik...

kita diam supaya kita tidak marah... alhamdulillah kita akan mengelakkan diri dari berdosa... marah itu datangnya dari syaitan... dan berdiam diri adalah jalan yang lebih baik.


Salji
diam untuk tunjukkan kemarahan adalah...tak sesuai. freshwater perlu vocal. perlu suarakan pendapat. takleh terlalu senyap. bila kita diam, orang akan fikir takde tentangan. orang pikir...kita accept sume yang kita terima. tak elok cenggitu.

lagipun...orang yang memendam marah ni...tak elok bila dia 'meletup'. percayalah. salji tau camne teruknya bila orang pendiam 'meletup'. kalau boleh masa tu, rasa cam nak duduk 100km daripada orang tu.

lagipun dalam hidup kita sekarang, sikap keterbukaan dan tak segan bercakap sangat penting. orang yang rajin menyuarakan pendapat ni...dia lebih mudah bergaul. even mudah naik pangkat. bos nak berentikan keje pun takut.

so...berdiam diri untuk menunjukkan rasa marah...jangan diamalkan. kalau boleh, biar kita berterus terang. bagitau apa yang kita rasa. kalau agak2 takut orang takleh terima, cakap dengan sehalus2 bahasa. gaya pun kena 10/10.

bergantung pada situasi, kenkadang kita kena toleran, kenkadang kita kena firm. banyakkan berkawan ngan owang lebih dewasa untuk panduan. kalau kat geju ni pun ramai. kak ungku ada...ep ada...count selar ada...

freshwater kata sabar tu 1/2 daripada iman. betul tu. apa lagi 1/2? bersih. sabar dan bersih. cuba pahamkan dua2 perkara tu dalam segala konteks kehidupan. nanti sure freshwater paham apa yang salji duk kata dari awal tadi.

bak kata owang jawa, 'malu, lapar'. heheh.

teringat dulu ada kawan salji tanya...

kawan: kalau sabar tu separuh daripada iman, lagi separuh apa?
salji: tak sabar. wahwahwahwahwah.


kelipkelip
kalau marah seseorang, pusing belakang dan lari. jgn tengok muka dia for a few days. kalau nak marah kat dia directly mungkin ada yang tersakit ati kerana bicara yang baik, membawa keselamatan dan kebaikan manakala bicara yg tidak mengikut adabnya akan merana di dunia & akhirat. Serah pada Allah semoga dia (yg menyakitkan hati kita) akan insaf. Berdiam adalah lebih baik. Hadis Rasulullah saw; "Barangsiapa yg beriman kpd Allah & hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yg baik atau diam". Bila kemarahan kita dah reda, barulah bersemuka dgnnya.



Bagi saya berdiam diri tu ada sebaik-baik perkara kalau waktu tu kita merasa marah. Itu la yang saya rasa. Dulu pun saya penah jugak diam bila rasa marah kat orang. Pastu lama-lama mesti perasaan marah itu hilang. Tapi kadang-kadang tu kalau sakit hati sangat saya biasa jugak terus marah. Waktu mungkin terlalu mengikut perasaan, terlalu beremosi. Saya penah rasa marah dan terus marah terus kat kawan saya. Tapi dia buat selamba jer, macam nothing happened jer. Sebenarya bagus jugak ada kawan macam dia nie. Jenis tak kisah. Tapi dia cerita la kat saya apa dia rasa. Dia citer kat saya masa kitaorang mengimbas balik kenangan tu.. hehehehe. Dia kata dia buat selamba sebab dia rasa bukan salah dia. Walaupun bagi saya memang itu salah dia. Dia kata saya marah sebab saya yang rasa nak marah. Rasa marah tu datang dari diri saya bukannya dia yang buat saya marah. Kesimpulannya bagi dia "Saya marah kerana saya rasa nak marah". Aduh!! Susah betul kawan saya sorang nie.... tapi dia la sahabat baik saya kat UKM nie.... Pernah jugak sebab nak marahkan seseorang saya senyap sampai seminggu tapi boleh dia tak perasan... Alahai sakitnya hati tak tau la... buat selamba jek! Tapi lama-lama perasaan marah tu pasti akan hilang sendiri. Bagus jugak dia buat dek camtu. At least.... hati kita boleh sejuk sendiri. Kalau tiba-tiba dia persoal ker, pastu boleh sebabkan kita marah lagi buruk akibatnya kan? Yang pasti... senyap dan diamlah... pasti marah akan hilang.

Saya bukak tajuk nie sajer-sajer jer. Tak ada kaitan dengan orang lain mahupun hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Semuanya kerana " Saya nak bukak tajuk nie so saya bukak la". Hahahahaha.... end.