Wednesday, March 03, 2004
posted by nile at 5:08 PM
Hakikatnya....

Seharian sejak pagi saya hadiri meeting group UKMCheBs, dari kul 9 sampai dekat kul 4 tadi. Tapi kali ni saya terlepas lagi dari terlibat dalam presentation, nama saya tercicir lagi. Selepas presentation kitaorang buat perbincangan dan juga ceritakan kalau ada apa-apa masalah.

Selain tu, supervisor bagi nasihat kat kitaorang. Nasihat yang bagi saya amat berguna dan juga membuatkan saya rasa saya nak insaf. kadangkala saya tahu saya leka, tapi dalam leka saya berusaha juga sedikit. Tapi hidup saya masih banyak dipengaruhi cara hidup budak-budak undergrad. Yang hanya datang lab buat kerja, balik rumah tidur atau keluar jalan-jalan. Apa yang sepatutnya berlaku, saya patut mengubah cara saya sekarang. Saya yang hanya datang lab buat kerja tapi tak banyak membaca. Entah faham entah tak apa yang saya sedang buat. Kadangkala semua tu ada jugak menerjah fikiran saya, tapi saya biarkan semuanya masuk dan keluar macam tu ajer tanpa apa-apa tindakan. Saya ada pinjam buku kat library... dah tiga bulan saya pinjam buku tu. Habis tempoh sebulan saya renew balik tapi saya tak baca pun walau saya tahu buku tu boleh memberikan saya pemahaman tentang apa yang sedang saya buat sekarang.

Walaupun sejak kebelakangan ini ramai yang menegur saya ni rajin, kerana selalu datang lab awal, balik lambat. Sampaikan saya pernah di tegur kerana terlalu rajin kerana baru berada di semester kedua. Hakikat yang sebenarnya walaupun saya rajin, separuh masa tu saya berinternet, separuh saya buat work lab. Walaupun bagi orang itu sudah okay, tapi bagi saya ia tak sepatutnya okay kerana saya tak tahu apa yang saya sedang buat tentang penyelidikan saya sekarang. Hakikat yang perlu saya terima "saya tak tahu apa-apa".

Bilakah saya boleh berubah? Saya perlu seimbangkan antara hiburan dan masa depan... Master ini masa depan saya dan hiburan tu masa depan perasaan saya. Dulu saya pernah kecewa dengan sikap kawan baik dan kawan-kawan di alam virtual menjadi pengubatnya. Saya asyik dengan dunia ini sehingga berjaya melupakan rasa sakit yang bernanah di jiwa. Rasa seronok dengan kawan-kawan di sini memberi ketenangan pada perasaan saya.

InsyaAllah... saya akan cuba membaiki diri. Ini bukan masalah orang lain, ini masalah saya. Ia menjadi masalah kerana saya tidak mahu belajar. Rasanya lab work saya dah okay cuma saya perlu lebih berusaha. Saya cuma bimbang tadi bila supervisor membincangkan mengenai publish international journal. Kalau boleh saya perlu ada 2 international journal untuk menyokong research saya. Saya akan berusaha ke arah itu, dan kalau boleh doakan saya....