Sunday, March 21, 2004
posted by nile at 5:21 PM
::Kisah Hari Mengundi::

Hari ni saya bangun awal. Lagipun kalau boleh nak mengundi cepat-cepat. Tengahari karang ramai pulak. Pukul 8 pagi lagi saya dah kuar ke pusat pengundian. Sebelah rumah jer. Kalau jalan kaki tak sampai seminit. dekat kan? Hari nie saya paki baju kurung bunga dia warna pink, hijau. Background hitam dan tudung warna pink. Rasa macam putri Umno lak.... harap-harap tak ada yang salang-sangka.

Saya dah tahu pusat pengundian saya sebab ayah ada senarai nama pengundi tu. Malam tadi dah tengok pun. Saya terus ke sekolah saya dulu, Sekolah Kebangsaan Bukit Sawa. Tak sampai semint jalan dah sampai. Mula-mula saya cek nama untuk tahu saya mengundi di saluran mana. Saya dapat saluran 4. Saya terus ke sana dan beratur. 2, 3 minit saya beratur, senior satu penyelia dengansaya kat UKM, Abg Sukeri sampai. La... sama tempat rupanya. Dia duduk kampung sebelah. Ingatkan tak balik . Lagipun minggu lepas isteri dia baru bersalin. Kahwin muda....

Selepas tunaikan kewajipan sebagai warganegara Malaysia, saya terus balik ke rumah. Balik amkik kamera. Saya nak amik gambar suasana hari mengundi nie. Mundar-mundar saya sehari nie. Tengok gelagat orang. Curi-curi dengar orang merungut. Macam-macam lah... seronok gak. Aada sorang pakcik tu duduk bercerita dengan kawan dia, letih-letih dia beratur tapi tak boleh mengundi. Nama dia sebenarnya kat pusat pengundian lain. Pastu dia cakap nanti-nanti la dia pergi. Tengah ramai orang waktu tu. Siap dia kata lagi SPR main-main kan dia... hehehehe... no komen la. Seharian nie jugak saya perhatikan kereta yang lalu lalang. Yang pasti bendera BN lebih menyerlah menghiasi kereta-kereta itu. Saya dah dapat gambaran awal yang BN bakal mengusai Terengganu semula.

Tengahari sikit saya ke tempat check nama dalam list SPR. Kakak dan 2 orang adik saya ada kat sana. Ayah saya suruh tolong-tolong sikit. Ayah suruh saya jugak tapi saya kata tak boleh sebab saya nie pelajar. Nanti kena buang universiti. Hehehehe... betul la... AUKU ngan AKUJANJI tu... Lagipun saya malas nak tolong.. malu la... alasan jer tadi. Saya pegi jenguk-jenguk jer. Pastu amik nasik sekali. Nasik free hari nie. Rekod la saya hari nie... 3 kali saya makan nasik.

Lepas tempoh pengundian berakhir pukul 5 petang, kakak dan adik saya balik ke rumah. Masa tu saya dah ada kat bilik. Pastu adik saya yang kecik panggil suruh jaga cyber cafe. Tuan punyer kedai mintak tolong. Sebenarnya ganti kakak saya. Dia tengah jaga sekarang nie. Pas solat asar saya turun dan terus ke sana. Apa lagi internet free la. Saya jaga sampai pukul 7 lebih sikit. Masa tu budak-budak yang main games dah balik. Saya tutup kedai dan ingat nak bukak balik malam nie. Tapi baru teringat malam nie keputusan pilihanraya kuar. Tak jadilah. Masa nak tutup tu tuan punya cc sampai... saya pun bagi kunci dan terus balik rumah.

Pas solat maghrib saya terus terpacak depan tv. Nak tengok keputusan pilihanraya la. Apa lagi... saya kan duk kat Terengganu... negeri yang jadi perhatian seluruh negara. Glamer jugak yer orang terengganu sekarang nie kan? Hehehehehe.... Lepas buletin utama ada siaran pasal keputusan pilihanraya. Saya sekeluarga depan tv dan ayah pun baru balik dari tempat pengiraan kertas undi. Dari keputusan tak rasmi menunjukkan BN menguasai banyak kerusi berbanding PAS. Walaupun ia keputusan tak rasmi, saya yakin dan cukup pasti Terengganu bakal bertukar kerajaan baru. Sebenarnya dari pukul 8 tadi saya dah tahu BN mungkin akan rampas Terengganu balik. Mak tiri yang cakap. Dia kata ayah bagitau kat dia. Ayah buat rumusan tu bila tengok senario hari pengundian hari nie. Saya sendiri pun dah agak...

Saya tak tengok siaran samapi habis. Lagipun dah tahu kan keputusannya... buat apa nak tengok lagi kan? Perkara terakhirnya yang saya dengar (masa tu saya dah nak tidur) dari tv, ialah ulasan Prof. Dr. Agus Yusof pensyarah UKM tengah apa yang berlaku kat Kelantan. Dia sendiri tak menyangka perkara nie akan terjadi. Saya ingat lagi masa saya tengok MHI 2 minggu lepas. Masa tu Prof yang sama di jemput dalam program tu. Beliau berkeras yang kerajaan yang ada di Kelantan dan Terengganu akan kekal walaupun bermacam-macam pendapat yang di kemukakan oleh pengacara pada hari tu yang membolehkan BN merampas Kelantan semula. Akhirnya hari ini dia terkesima...