Wednesday, March 10, 2004
posted by nile at 6:21 PM
::Muar Dalam Kenangan::

Semalam bertolak dari rumah ke Muar pukul 5 lebih. Sebaik sahaja solat asarlah... Singgah di petronas isi minyak, beli makanan ringan, air dan terus bertolak. Sampai di hospital Muar lebih kurang pukul 7.25 malam. Hanya lima minit lagi sebelum waktu melawat habis. Alhamdulillah nasib kami agak baik. Hadiah untuk anak Abg Sukeri dah beli kat Astaka Muar tadi, singgah sekejap sebelum ke hospital. Tu pun terpaksa berkejar-kejar kerana takut tak sempat. Kitaorang beli hamper jer.

Duk kat hospital tak sampai 5 minit, kena hambat keluar. So, terpaksalah. Solat maghrib di sana dulu dan kami terus ke rumah Maria di Kundang Ulu, lebih kurang 45 minit dari hospital Muar. Tapi kitaorang singgah makan kat sebuah gerai di tepi jalan sebaik keluar dari bandar Muar. Saya memang la kena makan sebab tak makan sejak tengahari, cuma breakfast pagi tadi dan makanan ringan masa kat dalam kereta tadi. Saya macam biasa la pesan kuey teow goreng dan air limau ais. Masa dapat kuey teow tu dah rasa pelik sket la... tak macam yang saya biasa makan kat Bangi. Bila makan ok la... tapi lain sikit sebab tak ada ayam cuma ada fish cake yang dipotong-potong dengan telur yang cara masaknya agak pelik. Bagus jugak tak ada ayam, kitaorang tengah boikot untuk sementara waktu. Nak describe susah la.. hehehe... Masa makan tu sakit hati betul la. Ada la mamat 2, 3 orang yang baru singgah makan, duk tengok kat kitaorang. Tak abis-abis tengok sampai la kitaorang keluar dari kedai tu, masuk kereta, dan blah dari situ. Tapi rupa-rupanya.... plat kete diorang tu plat Negeri Sembilan jugak. oic... ok la... kitaorang boleh terima la kenapa duk tengok kitaorang dari tadi.... orang satu negeri rupanya... hehehehe...

Sampai di rumah Maria di Kundang Ulu kul 9.20 malam. Ingat nak tengok Senario tapi tak tertengok lak bila sampai sana. Malu la... rumah orang. Saya tidur agak lewat malam tu, tapi driver kitaorang dah tidur awal-awal lagi. Sampai tu, terus tidur. Letih kot. Maria lak lagi lewat sebab dia sibuk uruskan borang JPA/MARA adik dia. Eh! Lupa lak nak cakap... kitaorang bertegas sangat ke Muar bukannya sebab Abg Sukeri dapat anak pun (anak lelaki, Danish Haris). Tapi tu salah satu faktornya la... Satu lagi pasal borang JPA/MARA tu. Semalam hari last hantar borang permohonan tajaan JPA/MARA ke luar negara untuk pelajar lepasan SPM. Dan semalam jugak baru la Maria belikan borang tu untuk adik dia yang sekarang nie tengah kena kurung kat Melaka... Khidmat Negara la... hehehehe. Dari tengahari lagi Nabihah ngan Maria duk gi uruskan pasal borang tu. Siap ke Putrajaya la tanya. Nasib baik diorang bagi last hari nie. Maria duk sibuk-sibuk call adik dia kat sana. Isi borang OMR tu... entah kul berapa baru dia tidur. Nasib baik la ada kakak macam Maria nie kan...? Terpaksa la dia ambik cuti hari nie untuk uruskan pasal borang tu.

Satu lagi yang kelakarnya, Maria lupa nak log out. Dia kan kakitangan UKM kena la log out. Macam kitaoarang nie ikut suka hati la. Tapi tak lama lagi saya pn kena punch card. Ini prosedur jabatan kimia bagi sesiapa yang dapat scholarship. Selagi duit tak masuk, lagi tu la saya malas nak punch card.. hehehehe. Pasal Maria lupa tadi tu, nasib baik la saya ingatkan tu pun dah pukul 8 malam tadi. Dan lagi bernasib baik housemates kitaorang masih kat lab. Biasalah... housemates saya kan rajin. Kebetulan masa Maria call diorang masa di sana. Susah-susah nak terang lak macam mana nal log out. Kat UKM kan pakai sistem berkomputer tu yang susah sket. Kena terang satu-satu kat Fid tu. Malam tadi jugak masa sampai tu ada orang telefon rumah Maria. Nak cakap ngan ayah dia la. Maria yang angkat. Pastu Maria masuk bilik dan gelak-gelak. Dia kata mesti tak paham kan? Saya pun tanya la... ayah speaking ker? Sebab saya dengar pelik sikit bahasanya. Maksud saya speaking tu ialah speaking dalam BI tapi rojak la. Maria jawab yer. Saya dengar tapi macam bukan english lak. Maria kat lagi... cakap jawa la... Lak! Hehehee... sebab tu pelik jer. Saya pun buka pintu curi-curi dengar. Memang tak paham langsung!

Pagi tadi sebelum balik kitaorang bersiar-siar sekitar kampung Kundang Ulu nie. Sebenarnya dari semalam lagi saya dah takjub lihat rumah-rumah kat Muar nie. Lain dari rumah-rumah kat kampung saya. Pastu diorang tanya la lain macam mana sebab bagi diorang macam biasa jer. Entah la... lain tu bagi saya memang lain la. Unik sikit. Macam rumah-rumah yang saya lihat dalam perjalanan ke Sungai Congkak kat Hulu Langat tu. Unik kan? Lawa giler... Macam rumah-rumah yang saya lihat dalam perjalanan ke Gemas jugak... senibina Minangkabau.... Uniknya rumah kat Negeri Sembilan kan? Inilah kelebihan Malaysia.... Kat Kundang Ulu nie majoriti orang Jawa. Saya nie banyak sket tanyanya... habis tanya... sejarah, macam mana boleh datang sini. Macam-macamlah... pening si Maria tu nak jawab. Sampaikan sejarah nama Maria dan nama panggilan dia kat rumah pun saya tanya... tapi yang tu tak leh citer kat sini la... hehehee...

Kul 10 lebih singgah di sekolah untuk buat pengesahan pada borang. Kitaorang bertolak dari sekolah kul 11 lebih sikit. Sebelum balik singgah di SMAP Labu untuk ambil sijil berenti sekolah Nabihah dan terus ke Putrajaya untuk hantar borang tu. Nasib baik sempat. Sampai sana tepat-tepat kul 3.40pm. Takut jugak tak sempat. Setelah segalanya setel, kitaorang baik dan sampai kat rumah dalam pukul 4.30pm. Kebetulan hari nie giliran saya masak, tapi nasib baik la mak Maria dah bagi bekal 2 jenis lauk tadi. So, tak yah masak la. Dah banyak sangat. Saya cuma panaskan lauk, masak nasik sket+ nasik daun pisang dan saya cuma potong timun nak buat ulam. Pastu saya kupas nenas yang ayah Maria bagi. Nenas yang ayah dia tanam kat rumah. Manis giler nenas tu. Dah la besor giler!! Pas makan saya terus ke lab. Kena update blog. 24 jam tak surf internet. Rekod bari nie!!!!!!

Jam dah tunjuk kul 7.55pm sekarang. Saya nak balik dah. Nak masuk geju jap. pastu balik. Nak berehat lak... letih duk dalam kete seharian.