Friday, March 26, 2004
posted by nile at 6:54 PM
::Penantian 10 Bulan::

10 bulan yang lepas, saya mula bergelar pelajar siswazah di UKM. Sebenarnya saya sambung belajar nie bersebab. Yang paling utama saya nak biasiswa sebagai ganti kalau saya tak dapat kerja. Tapi saya sebenarnya baru habis belajar 2 bulan sebelum saya sambung master. Maknanya saya cuma menganggur selama lebih kurang 2 bulan jer. Saya tahu keputusan saya sambung master nie tergesa-gesa. Dan akhirnya saya terima padahnya.....

Saya ingat saya boleh dapat biasiswa daripada Kementerian Sains bersandar kepada saya mendapat ijazah yang agak baik. Tapi saya benar-benar kecewa dan sedih kerana permohonan saya ditolak. Malahan pemohon lain yang saya tahu pointer mereka lebih rendah dari saya berjaya memperolehi biasiswa tersebut. Kadangkala saya merasa seperti berlaku ketidakadilan dalam pembahagian biasiswa ini. Faktor kewangan seseorang tidak diambil kira. Maksud saya walau dia sekaya mana pun, dia akan menerima jugak biasiswa tu. Saya tahu biasiswa ni sebenarnya bergantung kepada proposal. Biasanya proposal yang ada nilai komersial yang tinggi akan berjaya. Setiap kali saya mendengar orang bercakap pasal biasiswa tu,setipa kali itulah saya menahan kesedihan. Dan akhirnya saya menangis lagi..........

Saya bukan nak biasiswa nie untuk diri saya sendiri. Tapi yang utama adalah untuk ayah saya. Saya sambung master pun sebab ayah. Bukan ayah yang suruh tapi ayah saya pernah berkata "Nanti bila dah kerja tolong ayah dulu jangan kahwin lagi macam kakak-kakak yang lain". Saya tahu kalau saya sambung belajar saya boleh dapat duit dari biasiswa tu untuk tolong ayah. Jadi saya ambil keputusan sambung belajar walaupun saya tak pernah minat untuk secebis rasa. Sebab tu saya menangis setiap kali teringat kenapa saya tak dapat biasiswa tu, masa tu lah juga saya terkenang kat ayah, kat adik-adik. Mereka benar-benar berharap pada saya. Tapi akhirnya saya telah mengecewakan semua orang....

Hari ini, setelah 10 bulan berlalu segala kekecewaan, keresahan, kesusahan, keperitan dan tangisan telah menemui noktahnya. Alhamdulillah syukur pada Allah s.w.t, segala-galanya telah berakhir. Semalam saya dah dapat cek tunggakan biasiswa saya dari bulan November. Kementerian Sains cuma bayar untuk semester kedua. Tak per lah, sekurang-kurang ada dari tiada. Banyak perkara yang perlu dibuat. Banyak janji yang perlu ditunaikan, banyak benda yang perlu dilakukan. InsyaAllah, saya pasti tidak akan mengecewakan mereka.