Sunday, March 14, 2004
posted by nile at 11:24 AM
::Salah-sangka::

3 hari lepas (11 Mac 2004) sebaik saya tiba di rumah selepas balik dari lab lebih kurang pukul 9 malam, Maria bagitahu yang adik saya call. Sapa lagi kalau bukan Niza. Saya pelik... terfikir-fikir kenapa dia call. Mula-mula ingat nak buat selamba tapi ada jugak rasa macam nak mintak sms satu dengan Maria. Nak tanya adik apa yang dia nak tapi malu pulak. Akhirnya memang saya tak mintak lah.

Sehari selepas tu (12 Mac 2004) saya balik lewat lagi ke rumah. Macam biasala kan. Lagipun saya jalankan kajian photostability untuk bahan sensor pertama selama 8 jam. Saya start agak lambat dan ianya hanya berakhir dekat pukul 9 malam. Selain tu saya temankan seorang kawan, Ibu Afnidar buat ANN. Duduk mengajar dia la jugak. Tapi mak indon nie teruk sket. Copy-paste pun tak reti. Nak mati mengajarnya. Saya balik ke rumah pukul 9.30 malam. Sampai kat rumah tengok rumah gelap. Tak ada orang ker? Rupanya semuanya keluar. Ada yang ke lab belum balik lagi dan ada yang ke bilik di fakulti.

Semalam, masa nak pegi lab, Maria cakap ada seorang junior saya call semalam. Tapi bukan dia yang angkat. Si Fid yang angkat. Katanya, dia nak tinggal barang kat rumah kerana ambil semester 3. Mungkinkah adik Niza? Saya sendiri tak dapat pastikan. Kali nie nampaknya saya terpaksa la mintak jugak satu sms dengan Maria. Tapi... nasib saya tak cukup baik, Maria kehabisan kredit. Hmm... so camner nie? Nampaknya adik saya perlukan pertolongan sangat tu. 2 hari berturut-turut call. So, saya ambil keputusan untuk call dia menggunakan public phone bila saya sampai di lab nanti.

Sesampainya di lab saya ingat nak terus pegi call. Tapi sekali lagi tuhan menguji saya... saya lupa bawak purse. Satu sen tak ada duit nie. Nak call camner? Saya ke lab komputer kecik nie la, cari la sapa-sapa nak pimjam duit syiling. Tanya Baya, Baya tak ada syiling. Tanya Sing Muk, dia pun tak ada syiling. Tanya Kak Shida, sekali lagi sama seperti orang-orang sebelum ini, dia memang tak ada syiling jugak. Saya tak tahu nak pinjam kat sapa lagi. So, saya ambil keputusan untuk online kat internet. Lupakan dulu pasal syiling tu. Saya bukak blog saya, saya hantar sms guna internet. Tapi Adik nak balas camner? Hmm.... Lupakan ajerlah dulu pasal tu walaupun sebenarnya saya bimbang. Lagipun hari nie dah hari sabtu. Esok last exam bagi semua fakulti tapi Adik tak tahu dia habis bila. Saya bimbang la, kalau Adik kena kosongkan hostel secepat yang mungkin, mana dia nak letak barang?

Pas bosan guna internet, saya pun ingat nak blah dari lab kecik nie. Pastu pc yang saya guna tu ketua lab kitaorang, Abg Nasir guna. Saya dengan muka tak malu mintak nak pinjam syiling dengan dia. Tak malu nie pun sebab dulu dia penah bagi kat saya duit syiling untuk telefon seorang kawan lab kitaorang. Dia bagi 40 sen. La mana cukup. Dengan muka tak malu lagi saya mi tak lagi, dia tambah RM1.50 lagi. hehehehee... selesai masalah. Tapi masa dia bagi duit tu dia tanya saya, nak telefon tunang ker? (Sambil tersengih-sengih). Saya pun sambil tersengih-sengih tunjuk jari saya yang berinai. Hehehee... ada jugak yang percaya saya bertunang. Saya pakai inai tu masa balik raya haji bari nie. Tak hilang-hilang lagi.

Saya terus pegi call. 5, 6 kali call tak ada orang jawab. Entah kenapa la budak nie sorang. Nakmintak tolong sangat. Jawab la telefon. Pastu saya terfikir la yang mungkin dia tengah exam. Saya call Maria dan cakap saya nak ke bilik dia. Kat bilik Maria saya duk berbincang pasal Adik saya tu. Diorang memang tahu sangat, Adik saya tu selalunya kalau call saya untuk mintak tolong jer. Entah kenapa sata tertanya Maria, handset dah reload ker? Dia jawab ya, tadi. Yea..yea... saya pun dengan muka tak malu lagi mintak satu sms. Tapi sebelum tu saya call Adik dulu. Dan seperti biasa dia tak angkat jugak. Hmm... memang tengah exam kot. Saya hantar sms sebijik sms yang saya hantar tadi. Baik tak yah hantar kan? Lepak-lepak kat bilik Maria sambil chatting ngan Brad. Masih bersembang pasal Adik lagi dan juga pasal Blues Selamanya issue 46. Banyak kesimpulan yang dibuat. Dari saya dan juga Brad. Kesimpulan yang makin tersimpul.... kepada saya mungkin. Masih tak nak berubah! ( Tadi ingat tulis masih tak nak belajar dari kesilapan... tapi Brad cakap tak boleh belajar dari kesilapan. Sepaptutnya jangan buat silap lagi). Saya masih dengan perangai dulu... entah la... sukar nak mengikis perasaan lama nih!

(bersambung)