Tuesday, March 09, 2004
posted by nile at 4:26 PM
Selasa yang berlalu begitu cepat....

Pagi... saya jadi orang yang paling lewat keluar dari rumah. Macam semalam la. Sampai ke lab saya terus ke my personal lab dan bukannya ke lab komputer seperti kebiasaan. Seperti yang dijanji, saya perlu mengulang balik buat pH buffer yang tergendala semalam. Memang pH 13 tu susah agaknya.... betapa sakitnya hati kerana tak dapat jugak. Saya cuma dapat buat balik pH 9. Saya terpaksa stop dari mencuba kerana sudah sampai tengahari tapi satu kerja lain pun saya tak buat. Selepas tu saya mula menyediakan 2 solution untuk bahan baru sensor. 2 bahan tu reagen bes Schiff TCH dan Zink Cloride. Lega sebab selepas nie bolehlah saya mulakan kerja-kerja lab saya untuk bahan kedua nie. Saya berharap yang saya dapat siapkan kerja-kerja lab bagi bahan nie sebelum saya balik untuk mengundi 19hb Mac nie.

Tengahari... saya mula mencari satu data di dalam pc di lab instumen yang saya perlukan untuk buat graf bagi presentation petang esok. Cari punya cari, tak jumpa jugak. Mungkin saya terdelete atau saya dah lupa fail yang mana satu.

Petang... So, saya ambil keputusan untuk mengulang balik buat solution bagi sampel yang hilang tu. Sampel tu saya buat sekejap jer tak sampai 5 minit pun. Siap jer 2 bahan tu saya turun ke tingkat G, di mana lab instrumen berada. Saya basuh cuvet untuk mulakan proses mengambil spektrum menggunakan flourimeter dan tiba-tiba... pintu lab itu dibuka dan masuklah si Nabihah, housemate yang juga budak satu lab dengan saya. Perbualan antara saya dan Nabihah (p/s:Nabihah... kalau lain sket tu kira saya reka la ek? lupa la..hehehehee)

Nabihah: Prof, Kak Shida, Che Mat dah ke Muar tengahari tadi. Nak pegi tak? Maria pun nak pergi nie...
Saya: Mana Maria?
Nabihah: On the way...
Saya: Nak buat apa ke Muar nie? Ada seminar ker?
Nabihah: La... nak gi hospital la, tengok bini Abg Shuk bersalin
Saya: Hehehee.... lupa lak saya. Abis tu Maria?
Nabihah: Dia nak uruskan borang JPA adik dia. Kita tidur rumah Maria. Nak pergi tak nie? Jom la....
Saya: Nak pergi tak ek? (sambil terpikir2 yang saya tengah banyak kerja dan tak masuk internet utk update blog lagi ari nie)
Nabihah: Jom la... Prof dah ada kat Seremban nie...
Saya: Tak pergi tak ek...????
Nabihah: Nak pergi tak? Pergi la... boleh kenal-kenal... Che Mat dah beli hadiah.. harga RM35...
Saya: Ok la... saya pergi. Tapi nak buat nie satu lagi... satu jer... (sambil tunjuk volumetric flusk yang berisi chemical yang saya prepare tadi)
Nabihah: Ok la.. cepat sket ek? Nak packing la gi nie...
Saya: Ok!

So, saya ke Muar la... Sebelum tu saya masuk lab komputer 5 minit untuk online sekadar tengok sapa online. Si Tipah invite conference terpaksa decline la... sori la.. Pastu saya update blog untuk hari nie sebagai tanda jer... hehehehe.... ok la. Stop kat sini dulu... nak tulis apa saya buat di Muar lak....