Thursday, March 25, 2004
posted by nile at 3:44 PM
SLAB

Hari ni saya dapat borang SLAB. APa tu SLAB? Skim Latihan Akademik Bumiputera. Ini merupakan skim biasiswa tajaan Universiti Malaya. Maknanya kalau ditakdirkan saya berjaya dapat skim ni, saya kena la jadi pensyarah kat sana. Skim ni akan taja saya kalau saya sambung PhD nanti.

Sekarang tengah duk fikir lagi. Nak mintak ke tak... nak mintak ke tak ek? Nak mintak ke tak nie? Tarikh akhirnya dia 1 April. Tak lama lagipun. Saya baca syarat-syarat dia tadi kena buat proposal sikit. Perancangan masa depan. Ni lah part yang saya malas. Pastu yang paling saya malas sangat nak mintak SLAB ni bila dia nak salinan surat beranak ayah. Nak amik kat mana?? Kena balik kampung lagi la nie. Kisah surat beranak nie mengingatkan balik peristiwa masa saya apply matrikulasi lebih kurang 5 tahun yang lalu. Hampir-hampair saya tak dapat masuk universiti sebab surat beranak nie. Nak tahu ceritanya? Nantilah... sempit sangat masa nie.

Satu lagi saya kena la apply U kat oversea mulai dari sekarang. Sekarang nie duk tengah search mana-mana U yang patut. Tapi tak reti la... kena tanya Maria nie. Sebenarnya menjadi pensyarah bukanlah minat saya yang utama. Bukan cita-cita asal saya. Tak ada hati pun... tapi saya perlu fikir masa depan saya. kalau kat sini ada rezeki saya... saya tak akan menolaknya. InsyaAllah saya akan kuatkan hati agar dapat isi borang SLAB nie sebelum tamat tempohnya. Harap-harap Maria dapat tolong....
Maria, tolong saya boleh tak?