Saturday, March 06, 2004
posted by nile at 10:59 AM
Terlerainya sebuah misteri

Misteri bawang putih dalam sup tulang yang saya buat minggu lepas akhirnya terjawab. Oklah sebelum tu nak citer pasal cara masak sup yang berbeza dalam rumah kitaorang. Kalau si Nabihah, kalau tak silap saya la... dia masak sup guna bawang yang hanya dihiris-hiris dan guna bahan-bahan sup yang bukan dari paket tu tapi ada jugak la guna yang paket sup bunjut tu.Pastu tumis macam biasa la. Kalau si Dilla dan Maria, dia tumbuk jer dan guna bahan-bahan sup tu yang bukan dari paket sup bunjut segera tu... heheheheee.... baguskan diorang nie? Yang paling advance menggunakan dan memanfaatkan sepenuhnya teknologi terkini, saya la... Saya kalau masak sup confirm blend semua bawang, dan akan guna sup bunjut. Malas nak main campak-campak banyak kali. Campak sekali sebungkus kan senang... Heheheeheee.
Sebelum nie saya selalu dan tak pernah guna sup bunjut lain selain sup bunjut jenama ADABI. Tapi ada la hari tu sekali la, sebelum masak sup tulang tu saya ada masak sup ayam. Pastu ada sup bunjut jenama lain, housemate la beli nie. Sebab kalau saya memang tak akan beli jenama tu. Guna ajerlah, pastu rasa macam sedap lak. Kebetulan saya ke kedai beli barang dapur, pastu fikir nak masak sup tulang saya pun beli la rempah sup tulang jenama yang sama dengan rempah sup bunjut yang saya masak sup ayam tu.

Semalam saya duk chat dengan Brad. Pastu dia tanya la misteri bawang putih dah selesai belum. Confirm la tak selesai lagi. Misteri betul. Saya dah mula fikirkan macam-macam benda pelik. Pastu Brad cakap, kalau guna rempah sup tulang Mak Siti, kat dalam paket tu ada kulit kayu manis, bunga lawang (eh yer ker...) dan dot dot dot.... hehehehee... dot dtot ti ialah bawang putih... Ya Allah!!!!!!!!! Selesai dah!! Confirm!! Tapi kenapa masa pagi tu tak perasan lak yer? Brad kata, bawang tu memang la keras sebelum kita masukkan dalam sup tu. Sebab saya kan main campak jer... tak tengok pun apa yang ada dalam tu. Ada lipas sekor pun belum tentu saya perasan... hehehehee...

Akhirnya terlerailah segala misteri. Tak sampai seminggu. Esok cukup la. Nasib baik chat ngan Brad semalam. Malam tadi masa kitaorang satu rumah keluar makan celebrate birthday Maria, saya bongkarkan misteri ni. Sebelum tu saya suruh diorang teka la. Macam biasa la semua salah... tak membantu langsung. Bila cakap jer, bantai kena gelak. Nak salahkan orang akhirnya batang hidung sendiri yang kena. Masa sedar ada bawang putih tu, saya duk merayu-rayu kat diorang, mengakulah, mengakulah... saya tak marah punyer. Masalahnya diorang tak sentuh langsung periuk sup tu. Rupa-rupanya tukang masak yang masukkan... hahahaha... Tragik betul!!