Sunday, May 30, 2004
posted by nile at 8:34 PM
::Alor Staq dan Padang Besaq::


Kitaorang merancang untuk keluar awal ke kenduri kahwin di Langgar, Alor Star kerana selepas ni nak ke Padang Besar... tetapi akhirnya terpaksa dilewatkan untuk menunggu kedatangan seorang lagi rakan maktab. Yang tensionnya bila Man call balik budak tu kata tak jadi. Jadi kitaorang terus bertolak ke Langgar lebih kurang pukul 12 lebih. Sampai di rumah pengantin hampir pukul 1 tengahari. Masa kitaorang sampai, si Yanti baru tengah bermake-up, so kitaorang pergi makan dulu la.

Kenangan yang tak mungkin lupa di sini iaitu di Kedah bila melihat cara hidangan makanan dan juga perkara-perkara lain yang tak pernah lagi saya jumpa di dalam kenduri2 yang penah saya hadiri sebelum ni. Orang Kedah mesti tau kan? Jadi ini merupakan pengalaman baru yang saya timba sepanjang berkampung sehari di Kedah.. hehehehhe...

Selepas makan, kitaorang masuk jumpa pengantin baru. Bermulalah sesi mengambil gambar (nanti saya letak balik gambar) dan bermesra2 dengan kawan2 lama yang dah lama tak jumpa. Pukul 1.30 kitaorang balik semula ke Jitra. Selepas solat, kitaorang terus bertolak ke Padang Besar lebih kurang pukul 3.15 petang. Sampai di Padang Besar hampir pukul 5 petang, banyak sangat berhenti... Sepanjang perjalanan, macam Kedah jugak, sawah padi gah menghiasi di tepi2 jalan walau tak sebanyak di Kedah. Yang bestnya bila dah dekat nak sampai Padang Besar kitaorang lalu Ladang Tebu yang juga saujana mata memandang, luasnya subhanallah! Teringat pulak kat ayah kat kampung sebab ayah saya pun tanam tebu tapi secara kecil kecilan jer la. Sebelum tu masa berhenti kat traffic light dekat Pekan Kangar tadi, sempat la jugak bergelak ketawa dengan kereta sebelah. Apa taknya ramah sungguh awek tu. Dia sekeluarga nak ke kenduri kahwin, kitaorang bercakap melalui bahasa isyarat. hehehhee, kereta dia padat giler! Ada la dalam 7, 8 orang. Kereta kitaorang pun 6 orang. Lebih kurang la tu.

Dah sampai tempat yang dituju, duk shopping dalam sejam lebih. Saya beli banyak jugak. Siap ngan comforter lagi, baju yang tak penah saya ada sebelum ni, beli ole2 untuk kawan-kawan dan sempat jugak saya mengacau adik saya yang dah lama menyepi. Mesti dia tak tau saya yang call tu, hehehehe. Lama tak dengar suara dia, 3, 4 bulan gak rasanya. Kul 6.45 kitaorang bertolak balik ke Jitra semula. Dan sampai lebih kurang 7.50.

Bersiap untuk balik, solat, makan... dan kini tibalah waktunya untuk kitaorang semua meninggalkan negeri jelapang padi ni. Kata adik saya yang duk kat Jitra nie, saya datang tepat pada waktunya. Waktu macam nie lah sawah bendang sedang menghijau. Sejuk betul mata memandang. Cuma satu yang rugi, saya tak pakai spek. Tak boleh nikmati dengan hati yang lebih riang, heheheh. Tu la orang suruh pi baiki spek tak pi jugak. Pukul 10.30 kitaorang bertolak dari rumah Man ke stesyen bas Jitra. Pukul 11 bas sampai kitaorang pun naik dan itulah saat terakhir kitaorang semua menjejakkan kaki di bumi jelapang padi ini. Kenangan di Kedah walaupun sekejap akan tetap bersemadi. Sekalung ucapan terima kasih buat Man sekeluarg atas layanan baik dan pertolongan sepanjang kami bertandang ke sana. Hanya Allah yang dapat membalasnya. InsyaAllah, dalam masa tak sampai sebulan lagi, saya akan ke sana lagi... hehehehe... Tunggu yer Dik... :)