Saturday, May 15, 2004
posted by nile at 9:14 PM
Kisah di KLD

Hari Pertama 15 Mei 2004

Pagi nie saya bangun awal untuk bersiap. Seawal jam 6 pagi saya bangun untuk mandi, solat dan berkemas sedikit barang lagi dalam kegelapan kerana sejak malam tadi rumah blackout. Pukul 7 pagi saya keluar dari rumah, Nabihah hantar saya ke stesyen komuter UKM untuk ke stesyen komuter Bandar Tasik Selatan sebelum bertukar tren LRT ke Bukit Jalil.

Terjadi satu peristiwa menyebabkan saya terpaksa berpatah balik ke stesyen UKM. Saya tertinggal sweater! Kerana takut kesejukan saya berpatah balik semula dan call Nabihah untuk mintak tolong dia sekali lagi. Lepas berpatah balik, saya pun lewat sket lagi dari jadual asal. Ingatkan dapat sampai betul2 pukul 8 di Bukit Jalil. Sebelum tu saya call Fariz (Salji) untuk maklumkan padanya yang saya sedikit kelewatan. Saya sampai di Bukit Jalil lebih kurang pukul 8.20 pagi. Masa tu kat sana dah ada Mely, Ana, Ctzie, Kak Sal (walinongsari) dan Syeikh. Lebih kurang pukul 9 barulah Fariz sampai. Dan yang lain-lain menyusul selepas tu. Antara yang saya ingat, Kak Azah(HS), Amyz, Rudy, KAk Zai, Poad, Spyz, isteri dan anak2, Mie, Kak Nettbiru, Nic, dan lain-lain yang saya kurang familiar.

Sementara yang lain-lain menunggu kehadiran penumpang yang belum sampai, KAk Azah dan Kak Sal meminta diri untuk beransur pergi ke KLD kerana mereka merupakan ajk khemah. Kerana tak sabar untuk ke sana, saya menyertai mereka untuk terus pergi ke sana. Dalam perjalanan terdengar bunyi bising seperti ada benda bergeser di tayar kereta. Selepas berhenti untuk periksa, rupa-rupanya bahagian body kereta di atas tayar bergeser dengan tayar kereta. Ia terjadi disebabkan oleh kesan kemek pada bahagian tu. Jadi kami amik keputusan untuk alihkan barang-barang di sebelah kiri kereta ke sebelah kanan dan saya yang duduk di belakang menganjak duduk betul2 di belakang driver. Perjalanan di teruskan sehingga satu lagi dugaan buat kami terutamanya Kak Azah.... temperature kereta naik ke tahap maksimum!! Sebaik sahaja kami berhenti di km 237, asap berkepul keluar dari depan. Alhamdulillah tak ada perkara buruk berlaku. Sebaik sahaja berhenti Kak Azah tak putus-putus membuat panggilan dan juga menerima panggilan. Nasib baik la kami berhenti di tempat perhentian yang betul-betul strategik. Kak Azah berusaha untuk menelefon PLUS tapi gagal. Saya dan Kak Sal naik ke atas bukit untuk berjumpa dengan pekerja kontrak PLUS yang kebetulan sedang berehat di sana. Selepas meminta no telefon PLUS dari mereka, PLUS akhirnya berjaya di hubungi. Kereta pertama yang bertemu dengan kami ialah kereta Kak Ungku dan anak-anak. Selepas itu satu demi satu kereta berhenti untuk melihat keadaan kami dan membantu apa-apa yang patut. Bila Kak Ungku bak beredar ke KLD, saya menumpangnya. Lagipun kereta KAk Azah perlu dihantar ke bengkel dulu.

Kitaorang sampai ke KLD saya tak cukup pasti pukul berapa. Rasanya 12 lebih kot. Lepas sesi pendaftaran dan berkenalan dengan geju yang tak pernah saya jumpa sebelum nie seperti Farihah, Aini, (ramai lagi saya dah lupa) kitaorang mula memasang khemah. Saya satu khemah dengan Kak Tini (ADK77). Lepas pasang khemah baru la pi makan tengahari. Yang pasti memang best la masakan kat KLD nie.... sampaikan pinggan saya licin.. bak kata budak2 geju yang tengok pinggan saya... "Tak yah basuh lagi Nile". Kak Ungku lak siap amik gambar lagi.... Hehehehehee... macam-macam....

Lepas makan sesi taklimat dan juga ice breaking pun diadakan. Masa tu kitaorang dipecahkan kepada 4 kumpulan. Ketua kumpulan saya ialah Mat Jan dan nama kumpulan kami lak macam biasalah kroni Mat Jan kan.. mesti la "KRONI". Moto kumpulan kami Goyang Jangan. Kumpulan lain Setuju Ajer, Hands-2, dan Apache. Masa sesi nie membentangkan hasil kerja masing-masing, dewan makan bingit dengan gelak tawa. Seronok giler la tengok persembahan kumpulan lain. Last sekali kena buat kesimpulan... kesimpulan yang dibuat oleh Attokz memang kelakar giler!! Apa taknya... dia buat style Karam Singh Waliya. Hampeh betul la!!


Selepas tu baru la aktiviti lasak berlangsung. Kitaorang semua dipecahkan kepada 2 kumpulan. Satu Bangla dan satu Indon. Saya masuk dalam kumpulan Indon.Pertamanya kitaorang semua buat aktiviti masuk air iaitu "water confident". Selepas tu baru la 2 kumpulan tadi berpecah. Kumpulan Indon berkayak dulu dan kumpulan Bangla lak main flying fox dan berbasikal. Waktu berkayak lak, kitaorang kena naik secara berpasangan lelaki dan perempaun. Partner saya masa berkayak budak berkaca mata jugak.. si Ismail. Ok la jugak Ismail nie... dengan kanan, kiri, kanan, kirinya.. sampaikan ada orang tegur, "kawat ke apa nie?" hehehhee.... Nie 1st time pengalaman saya berkayak. Sebelum nie memang tak pernah pun sentuh benda tu. Berakit penah la dulu di Tasik Bera masa saya tahun 2 di UKM. Tahu-tahu ajerlah ,bila dah 1st time nie mesti la tunggang langgang sket. Tapi nasib baik saya nie cepat belajar. Dapat la jugak tahu skil2nya tak banyak sedikit.

Selepas berkayak, tiba la giliran group kitaorang buat Flying Fox dan naik basikal. Kali nie, kumpulan Indon dibahagikan kepada 2. Satu naik basikal dan satu lagi Flying Fox. Saya cepat2 pilih naik basikal sebab takut nak buat flying fox tu. Kitaorang yang berbasikal dibawa melihat kawasan sekitar kem. Jalannya agak berliku dan saya beberapa kali hampir terjatuh kerana jalan licin bila tayar basikal melalui kawasan berpasir halus. Kitaorang singgah di sebuah bekas lombong. Kat situ ramai betul orang tengah memancing. Dari situ juga kita boleh nampak Gunung Ledang. Lepas duduk sebentar kitaorang beredar untuk balik semula ke kem. Kerana hari sudah hampir gelap, saya tidak berkesempatan untuk buat flying fox. Aktiviti nie akan di sambung esok untuk yang belum berkesempatan.

Selepas mandi, solat jamak maghrib dan isyak, semua berkumpul di dewan makan untuk menikmati dinner bbq. Lauk-pauknya begitu banyak dan pastinya sungguh sedap sekali.... sehingga terjadi satu peristiwa yang menbuatkan air mata saya berjuraian. Dengan kepedasan tahap maksimum+cipan, saya akhirnya tak mampu menghabiskan makanan seperti biasa sehingga pinggan saya licin. Dan tak silap saya suapan terakhir sayalah yang menyebabkan saya rasa tekak saya seperti dicucuk-cucuk oleh 2 batang jarum yang tajam. Saya tercekik tulang!!!!!! Mula-mula Mely kepalkan nasik dari pinggan Ana kepada saya untuk saya telan. Tapi tiada hasil. 2 kali Mely ulang perkara yang sama, masih tidak dapat membuatkan tekak saya selesa. Airmata dah keluar berjurai-jurai. Pastu ada sorang geju yang tolong saya tapi saya tak cukup pasti siapa. Dia suruh saya bangun dan dia peluk saya dari belakang dan tekan di perut saya. Berkali-kali jugak buat tapi tulang tu masih tersangkut di tekak saya. Saya amik keptusan untuk basuh pinggan dan turun ke bawah mengambil nasik. Saya kepalkan sebesar telur ayam dan pecahkan kepada dua sebelum saya menelannya. Alhamdulillah tulang tu berjaya di masukkan ke sistem penghadaman saya... Fuh!!! Memang dashyat giler!!! Dah lama tak tercekik tulang... baru la hang tau rasanyer.. hehehe

Selepas makan malam, sesi berforum pulak bersama dengan Man Mancang (Poad), Kak G, Mat Jan dan Tok Rimau. Wkdin lak sebagai pengerusi. Masa berforum tu sempat jugak Tok Rimau mempromotekan majalah Alwan terbitan Wanzu kepada ahli geju. Alhamdulillah hanya 2 yang lebih. Sebelum tu saya sudah mempromotenya di khemah sebelum datang untuk dinner tadi. Selepas berforum kitaorang jalan-jalan mlaam bersama Pak Man. Pas tu balik umtuk tidur. Habis cerita untuk hari pertama.