Saturday, May 01, 2004
posted by nile at 9:53 AM
::Perjalanan ke Pekan::

Ummy bersama adiknya Angah tiba di rumah kakak saya di Paka hampir pukul 10 pagi. Saya terus mengambil alih tugas memandu kereta selepas tu. Perhentian pertama di Pantai Batu Hitam, Beserah Kuantan. Sampai sana lebih kurang pukul 12 tengahari. Duduk2 makan dan amik gambar dalam kereta pastu main teka2. Hehehehe.. kitaorang amik gambar guna handset dan teka apa gambar tu.
Kawan-kawan Ummy, si Ros, Mas, Kak Jun dan Nurul sebenarnya hadapi masalah dengan tiket. Diorang semua berkumpul di KL sejak semalam. Oleh kerana tiket ke Kuantan tak ada, diorang beli tiket ke Temerloh dan dari Temerloh ke Kuantan. Tiket dari KL ke Temerloh pulak pukul 1 petang. Nampaknya memang lambat lagi la diorang sampai. Lepas makan kat pantai kitaorang ke Terminal Makmur, Kuantan untuk solat zohor. Lepas tu ke Megamall. Sempat jugak ajar Ummy dan Angah main boling. Yang pasti pemenangnya ialah saya!

Duduk sana lama jugak... tunggu sampai Atul dan kawannya tiba dari Pekan. Hampir pukul 5 Atul sampai. Kitaorang terus ke Giant. Duduk sana sampai pukul 8 dan pastu pergi ke Terminal balik. Cari tiket untuk budak2 tu. Tiket ke Bahau, Ipoh, KL dan Batu Pahat. Tiket ke Batu Pahat agak susah sikit. Sempat jugak berebut dengan sorang pakwe tu. Nasib baik la dia baik sanggup tunggu sampai kawan2 Ummy sampai untuk decide nak tak tiket tu. Rombongan yang kepenatan dek kerana jem di highway Karak yang sepatutnya dari KL ke Kuantan yang hanya mengambil masa 4 jam menjadi 8 jam, tiba di Terminal pukul 9 lebih. Lepas tu kitaorang terus balik ke rumah Atul di Pekan yang mengambil masa lebih kurang 1 1/2 jam untuk sampai.

Kepenatan duduk di dalam bas nampaknya hilang dengan kegembiraan berjumpa dengan kawan-kawan. Betapa ceria dan riuhnya mereka. Kisah2 sewaktu di maktab dibuka semula dan masing2 mula membuka cerita yang sudah lama terpendam. Perangai masing2 terserlah dan masih tidak hilang. Saya sendiri rasa seronok walaupun hanya menumpang kegembiraan kawan-kawan Ummy. Best betul ada kawan-kawan yang masih berhubung, sanggup datang dari segenap celah negeri untuk bertemu di sini. Alangkah bagusnya kalau saya mempunyai kawan-kawan yang sama....