Saturday, March 11, 2006
posted by nile at 5:08 PM
::..Kenangan berlalu.... Hatiku Pilu...::


Saya sampai di Bus Stand Tanjung Kuala Terengganu kul 6 pagi dari Penang. Kenangan di Penang berakhir semalam... Tadi sebenarnya lalu kat rumah Ummy sebab bus dari penang memang akan lalu lalu kat situ... tapi malu lak nak singgah awal2, hadiah belum bungkus... Lagipun Ummy kata ramai sedara mara dia... Pas sampai saya lepak2 dulu... tunggu orang dah kurang kat surau tu saya pun solat subuh. Pastu jalan kaki ke Bus Stand KTrg.

Naik bus ke kampung kul 7. 7.45 sampai umah. Sempat la tido jap... Pastu saya pergi bandar rumah kakak. Pinjam baju kurung sebab saya cuma bawa balik sepasang je... Pinjam kete sekali... n pastu terus pergi umah Ummy.


Saya sampai agak lewat gak... Tapi sempatla tengok ummy make up dan bersiap2 untuk acara akad nikah kul 3 petang... Pas segala2nya selesai.... ada makan2 sket... Ma n Ummy ajak tidur umah dia... kawan Ummy, Nurul merangkap gak kawan saya ajak tidur sana gak sebab dia takde kawan... So petang tu dalam kul 5 Nurul follow saya hantar kete kakak n pastu hantar saya balik umah amik pakaian dan hadiah...

Malam lak acara menyiapkan apa2 yang belum disiapkan... Sedara mara Ummy memang penuh kat rumah. Saya lak dengan Nurul bertugas amik kawan Ummy yang baru sampai dari Bahau. Pastu hantar dia kat rumah sewa... balik rumah keluar sekali lagi amik hantaran pastri kat Pulau Rusa... Lepas tu tolong Ummy bungkus ole2 untuk bagi kat tetamu yang datang. Banyak gak... Macam2 Ummy buat.. Berjenis2... Takpe sekali sekala kan...

Malam tu masa tengah tolong2 bungkus cenderemata untuk tetamu tu... Ummy ada tanya saya apa yang saya rasa.... saya cuma mampu menangis... Tak mampu nak jawab... Saya gembira untuk dia... Entah kenapa nangis.... terlalu banyak kenangan antara kami... Lusa ulangtahun persahabatan kami yang ke 9.... Mungkin ia juga di dorong rasa bersalah atas sikap saya selama ni yang banyak menyakitkan hati dia.... Bersalah kerana terlalu lama membiarkan dia sedih dengan sikap saya... tapi saya tahu.. takde dendam pernah tersimpan dihatinya... Dia sahabat yang terlalu baik... Saya betul2 menyesal atas sikap saya selama ni.. Tapi yang pasti.. persahabatan yang terjalin antara kami tidak pernah padam... Dialah sahabat sejati saya.... Yang tak mungkin saya jumpa seseorang yang sama seperti dirinya sepanjang hidup ini.... Inilah persahabatan yang sebenarnya... Saya mula mengerti apa itu maksud persahabatan.... Perkahwinan takkan memutuskan persahabatan.... Rasa sakit.. rasa pedih... kecewa... terluka... jua takkan memutuskan suatu ikatan persahabatan... Dan inilah yang saya kenal dari persahabatan dengan Ummy.... Kasih sayangnya yang tidak berbelah bagi pada suami tersayang tidak jua memutuskan persahabatan kami.... Saya mula mengerti.... Saya juga berharap orang2 lain juga mengerti....