Tuesday, July 04, 2006
posted by nile at 1:31 AM
Ni bukan soal sakit hati... atau sakit jiwa... Walau itu juga yang saya rasa kebelakangan ni. Tapi ini juga bukan sakit kepala atau sakit demam... Itu sakit biasa bagi orang lain tapi jarang-jarang buat saya. Ini sakit belakang. Sakit yang biasa bagi saya dan ia akan datang bila saya mula bekerja dengan bersungguh-sungguh sekali. Dulu, sewaktu saya menyiapkan lab work untuk master, saya memang biasa sakit belakang. Tapi ia tak seteruk sekarang. Sekarang 12 jam (10 jam ditolak untuk tidur... saya memang kuat tidur... alhamdulillah hobi tidur saya itu mengurangkan sedikit masa untuk saya menahan kesakitan) saya dapat rasakan kesakitannya. Kadang-kadang, rasa sakit tu berlainan sekali dengan sakit yang pernah saya rasai sebelum ni. Rasa ngilu sangat... dan juga perit (sama seperti bila saya rasa sakit hati yang teramat sangat). Dah masuk 3 minggu sakit ini membelenggu fikiran saya. Tapi saya biarkan je. Saya tak pasti apa sebabnya ia semakin teruk kebelakangan ini. Mungkin juga sebab masa melepak saya di depan komputer semakin bertambah sekarang. Mungkin juga kerana sikap saya yang tidak suka bersandar bila duduk di kerusi. Mungkin juga sebab saya terlalu bongkok bila duduk. Entahlah... saya tak tahu sampai bila saya akan biarkan rasa sakit ni menguasai belakang saya... Saya harap ia akan hilang bila saya mula bercuti 16hb Julai nanti selama seminggu di rumah kakak di Terengganu. Kerana biasanya di rumah kakak, 18 jam (tolak 6 jam untuk saya mandi, masak, makan, solat, hantar dan ambil kakak dari tempat kerja) saya akan duduk berbaring di atas sofa merah milik kakak saya untuk menonton tv dan juga akan tidur di tempat yang sama saban malam sehingga saya terpaksa menukar sofa pada bahagian saya duduk dengan sofa di hujung kaki sekali sekala untuk menyeimbangkan saiznya. Alhamdulillah di rumahnya belum disambungkan dengan talian internet. Kalau tidak, sakit belakang saya ini, pasti tidak hilang kerana hobi saya di sini akan bersambung pula di sana. Dulu di rumahnya ada internet, tetapi sejak dia berpindah dia sudah berkali-kali menyatakan yang dia ingin membuat penyambungan internet tetapi oleh kerana komputer kakak saya sedang enak berada di rumah saya di Bangi (saya meminjam darinya sewaktu dia mula-mula berpindah rumah dan waktu itu talian internet belum dapat disambung kerana taman perumahan dia sendiri belum ada tiang telefon), dia tidak dapat meneruskan hasrat hatinya. InsyaAllah saya akan memulangkan padanya bila saya sudah viva nanti. Semoga sakit belakang yang saya deritai sekarang akan hilang cepat-cepat kerana saya sudah terlalu banyak menderita kerana penyakit-penyakit lain.


p/s: saya tak tahu kenapa ayat saya terlalu skema hari ini...